Brug din vejrtrækning bevidst og få balance i krop og sind

Formålet med vejrtrækningen er, at du på en indånding optager ilt og på en udånding udskiller kuldioxid. Din vejrtrækning sker helt automatisk af sig selv, da vejrtrækningen er en del, af det vi kalder det autonome nervesystem. Derfor behøves vi ikke tænke så meget over, hvordan vi trækker vejret eller gør vi? 

Din vejrtrækning

Når du bliver mere bevidst om din vejrtrækning, kan det have en positiv indvirkning på dit psykiske og fysiske velvære. Det autonome nervesystem består af to grene. Det parasympatiske og det sympatiske nervesystem. Det parasympatiske er kendt som kroppens beroligende nervesystem. Hvor det sympatiske nervesystem er kendt som vores ”fight or flight” system, der aktiveres når vi står overfor en faretruende situation eller ved kort eller langvarig stress.

Det optimale for os er, at der er balance i de to systemer. En bevidst vejrtrækning kan blandt andet være med til at aktivere dit parasympatiske nervesystem og sænke dit blodtryk. Når du bliver bevidst om at udnytte dit åndedræt fuldt ud, vil du tydeligt kunne mærke, hvordan du af dig selv, skaber fysisk og psykisk plads i dig selv. Du giver både dig selv og kroppen det velvære, der måske er nøglen til en krop og sind i balance. 

Hvordan kan du træne din vejrtrækning bevidst?

  1. Inden du begynder at træne din vejrtrækning bevidst, så stil i din normale oprejste position og begynd at trække vejret, som du plejer. Uden at ændre på din vejrtrækning, så mærk kvaliteten af din normale vejrtrækning. Tag 10-15 vejrtrækninger på denne her måde.
  1. Stil dig nu i en position, hvor du står med ryggen ret, har trukket skulderne tilbage, bøjer lidt i begge knæ, slapper af i området mellem øjenbrynene og giver slip på eventuelle spændinger i kæberne.
  1. Som udgangspunkt træk altid vejret igennem næsen, med mindre du er forkølet eller er i gang med hård fysisk aktivitet.
  1. Placere din højre håndflade et par centimeter over navlen og begynd at træk vejret roligt ind gennem næsen og mærk, hvordan din store åndedrætsmuskel, mellemgulvet, bevæger sig ud på en indånding. Foretag din udånding langsomt enten gennem næsen eller munden og mærk, hvordan musklen bevæger sig tilbage til udgangspositionen. 
  1. Når du trækker vejret med din fulde opmærksomhed, så mærk, hvordan dine nederste ribben også bliver aktiveret og bevæger sig ud og ind til siderne.
  1. Tag 10-15 vejrtrækninger på denne måde, mens du mærker kvaliteten af den bevidste måde.

Måske mærker du nu, bagefter forskellen på kvaliteten af de to typer af vejrtrækninger, du lige har foretaget. Når du trækker vejret bevidst og bruger din store åndedrætsmuskel aktivt, giver du dig selv plads, hele dig. Det vil sige både din krop og i dit sind samlet som ét. Du giver dig selv plads til at være i nuet, i øjeblik, da du retter din fulde opmærksomhed på dit åndedræt. Giv dig selv den gave, at du bevidst retter dit fokus på din vejrtrækning, bare engang imellem, da du udnytter din krops ressourcer og viser den, at du tager den seriøst og ikke mindst dig selv seriøst. 

OM ANNE

Anne er uddannet cand.pæd.psyk. og sygeplejerske og arbejder som selvstændig, hvor hendes fokus er at åbne op for kommunikationen mellem hjerne og krop. Når vi mærker hele os selv, det vil sige krop og sindet forbundet, så mærker vi også vores energi, kreativitet og det vi brænder for, vi mærker vores intuition og kerne. Vi lærer at handle med hjertet og ikke frygten. 

Udover at have klienter holder hun blandt andet foredrag om, hvordan vi kan blive bedre til at lytte til kroppen og hvad vi selv kan gøre for at åbne op for den indre kommunikation mellem krop og sind. Foredragene tager blandt andet udgangspunkt i hendes bog Når nok er nok, som udkommer maj/juni 2020.

Se mere på: www.anneskovhansen.dk

FØLG ANNE

INSTAGRAM FACEBOOK