Vi gør det alle sammen…

Nogle mere end andre…

Og nogle mere forstyrret end andre…

Sover!

Din søvn, og det faktum, at du får nok af det, er virkelig vigtig for din sundhed. Både for din fysiske og din psykiske sundhed.

Måske kender du til, at være så udmattet at du bare skvatter om så snart hovedet rammer puden.

Måske kender du også til at være virkelig udmattet men du kan bare ikke falde i søvn. Hele dit system råber på, at du skal falde i søvn, men det sker bare ikke.

Tankerne myldrer rundt i dit hoved, og du ville ønske, at du kunne sige pænt ”tak for i aften” og så gik de gæster hjem. 

MEN DET GØR DE IKKE!

Forskerne kalder dette ufrivillige aftenritual af tankemylder, for  ”rumination”.  Jeg kan nu vældig godt lide buddhisternes begreb ”Monky Mind”. En rammende betegnelse af tankene, der vælter rundt som en flok vilde aber.

Især vi kvinder er gode til at lade denne Monky Mind fylde med grublerier, bekymringer, tolkninger og tanker om det ene og det andet.

Nogle gange er det faktisk frygten for ikke at kunne falde i søvn, der holder dig vågen.

Nogle kunne få tanken, at det vil være en super god ide at dyrke sport eller løbe en meget lang tur kort før sengetid, for så har pulsen været oppe og kroppen er så automatisk træt, og du kan sove. 

Det er bare ikke tilfældet. Hård træning er nemlig kun gavnligt for søvnen, hvis det er min 2-3 timer før sengetid.

Der skal være balance mellem krop og sind og den beroligende del  af nervesystemet Parasympatikus skal vækkes.

Men hvad skal du så gøre, når dette tankemylder tager over?

Du skal trække vejret og geare ned! 

Allerbedst ville det være, hvis du kan geare ned og lave lidt bevægelse og åndedræts fokus i god tid inden du går i seng. Hvis skaden er sket, så stå op af sengen, og lav nogle blide bevægelser i en rolig rytme, der følger din vejrtrækning. 

Bare bevæg dig langsomt og prøv, virkelig at mærke, at du lader bevægelse og vejrtrækning finde en rytme, som du mærker og fokuserer på.

Lad dig strække og rulle forover, tippe til siderne og rotere blidt fra side til side.

Afslutningsvis er yogastillingen ”Viparita karni mudra” den mest fantastiske sovepille!

Læg et tæppe eller en pude under bækkenet og i lænden, så dit bækken løftes og din lænd er støttet i et lille svaj. Lad rumpen komme så tæt på væggen som muligt, ved at sætte dig med siden til væggen og så vippe dig rundt. Lig uden pude under hovedet.

Luk øjnene og lad din vejrtrækning blive langsom og rolig mens du hviler tungt ned i underlaget. 

Du kan ligge her i fx 5-10 minutter, men også længere hvis det føles ok.

Sov godt – det er vigtigt for dig

Kærligst Kristina

(Hvis du gerne vil prøve at lave lidt blid yoga og åndedrætstræning, så kan du for 149 kr købe fire videoer lige her https://www.krispilates.dk/produkt/15-times-yogapilates-traening-naar-du-vil/

OM KRISTINA

KrisPilates handler om velvære fra inderst til yderst. I mit studie underviser jeg bla. i pilates matwork træning, yoga og åndedrætstræning, så alle spændinger og ubehag mindskes og kroppen og hjernen fyldes med positive energier. Små hold, med fokus på nærvær og den enkeltes proces. I min webshop på min hjemmeside finder du produkter fra bla. Karmameju, Run&Relax, Onzie, Moonchild, Pukka, Munkholm og Retap.

Jeg tror på, at vi opnår bedst balance i krop og sind ved at kombinere kunsten at finde ro og indre fred, og samtidig bruge kroppen og opbygge smidighed og styrke. KrisPilates

FØLG KRISTINA