Hold dig fra CRAP-food og hold kroppen sundere.

Okay, vi ved godt at sodavand og slik og burgere ikke er særlig sundt. Denne her artikel er heller ikke ment som en løftet pegefinger om at nu må du aldrig spise dit yndlingsslik eller gå på McDonalds. Men måske bare blive mere bevidst om, hvilke valg du træffer for dig selv. Jeg er helt klar over, at i en travl hverdag kan det svært at nå det hele; Spise sundt, træne, sove 8 timer, meditere og lave hjemmebagt brød osv. Men det handler udelukkende om at spore hjernen ind på at træffe bare et enkelt sundere valg om dagen, for det kan sagtens gøre en forskel i det lange løb.

For at gøre det nemmere for dig (måske) kan du med fordel holde dig så meget som muligt fra CRAP-food, og på den måde hjælpe din krop og din hjerne, med at træffe nogle lidt sundere valg i hverdagen.

C står for Carbonatet drinks – som på dansk er kulsyredrikke som sodavand, energidrikke, og jeg tilføjer også lige andre former for ”sukkervand” som er fuld af ligegyldige kalorier, og tvivlsomme ingredienser, som kroppens celler bestemt ikke har behov for, på daglig basis. En sodavand i ny og næ kan vi alle have lyst til, men så handler det igen om at nyde sine syndere i begrænsede mængder, og så tilbage til balancen igen.

R står for Raffines Sugars (raffineret sukker) som der også er masser af i sodavand og saftevand, men også i slik, købekage, chokoladebarer, ketchup, makrel i tomat, marmelade, morgenmadsprodukter (guldkorn, havrefras mv.)

A står for Artificial Sweeternes /Colours – altså kunstige søde-og farvestoffer. De findes OVERALT – også i ligth/sukkerfri produkter, selvom de reklamerer sig som ”sukkerfri”

P står for Processes Food – forarbejdet mad – som er mad på dåse, frysepizza og lign . Altså det mad du køber færdiglavet hos pizzamanden eller fra frysedisken, de her dårlige billige kager og kiks fra supermarkedet, billigt kødpålæg osv. De ting som man inderst inde faktisk godt ved ikke er super sunde for vores krop.

Derudover kan nævnes rygning, alkohol, in-effektivitet/manglende motion, hormonforstyrrende stoffer, stress og forkert kalorierestriktion som også er belastende faktorer for kroppen. Men det kan vi jo tale om en anden gang😉

Bliv ved. Bliv ved. Bliv ved.

Vores Hjerne skal programmeres til at ændre vaner, og det gør man kun ved at gentage og gentage og gentage, indtil hjernen opdager, at det faktisk føles fedt at løbe en tur, eller at det ikke er svært og uoverskueligt at lave en salat eller bage sit eget brød ind i mellem.

Eller at kroppen selv opdager, at nu vil den faktisk gerne have en gulerod og noget sund mad på tallerken.

Så selvfølgelig gør det en forskel at springe isen og colaen over engang i mellem eller ikke orke at motionere en uges tid eller mere, men ønsker du VIRKELIG at gøre en forskel for dig selv og din krop, så kræver det at du bliver ved og holder ved. 

Hvis du nu overhoved ikke ved, hvor du skal starte med at være sundere så frygt ej. Jeg har nemlig lavet en hel opskriftsbog med mange af mine yndlingsopskrifter, som du finder lige HER

Bogen hedder Det Sundere Køkken og der er både is, pandekager, smoothies, suppe og konfektkugler som er ”sund-ificeret” efter mine ”Healthy Body Healthy”-life-principper.

Bogen koster kun din email-adresse.

God fornøjelse. 

OM RIKKE

Rikke er uddannet Kostvejleder, Ernæringsterapeut og Naturpath IBM. Siden 2012 har hun uddannet sig inden for kost, ernæring og sundhed. Se mere om Rikke og de forløb hun udbyder her

Måden vi spiser, tænker og agerer på, har stor indflydelse om vi forbliver syge eller mindre syge, og med den rette støtteterapi i form af mad, drikke, urter, tilskud, motion, søvn, væske osv. er vi i stand til at forblive så sunde og raske som overhoved muligt. Jeg har specialiseret mig indenfor, at lokalisere og forbedre de dybereliggende årsager til vores sygdomsbillede og hvordan man  bedst muligt støtter og hjælper kroppen tilbage den sundeste helbredsmæssige tilstand, der er muligt. Rikke Petersen

FØLG RIKKE

INSTAGRAM FACEBOOK E-MAIL