Noget af det første jeg snakker med mine klienter om, når de kommer til mig og lægger sig på briksen er at de skal trække vejret dybt, helt ned i maven. Det giver dem en rigtig god kontakt til kroppen og muligheden for at blive afslappede. Men det er svært for mange. Svært fordi vi netop kommer i kontakt med kroppen, hvilket mange ikke er fortrolige med. 

Forleden dag havde jeg en klient på briksen for første gang. Hun kommer ind klinikken og fortæller at hun oplever en rastløshed i kroppen, som gør hun ikke kan slappe af før der er styr på al ting. Jeg spørger ind til hvad det er der skal være styr på og hun svarer straks ALT. Hvornår kan du så slappe af? Hun fortæller at det ikke er noget hun gør, fordi det er når hun slapper af, at den rastløse energi kommer i kroppen og det kan hun ikke holde ud. Jeg begynder min behandling af hende og vil gerne have hende til at slappe af, så jeg guider hende til at trække vejret dybt ned i maven. For at gøre det konkret for hende lægger jeg min hånd på maven af hende og beder hende løfte den med hendes vejrtrækning. Hun tager nogle dybe vejrtrækninger, men min hånd bevæger sig ikke. Jeg beder hende igen om at løfte min hånd, hvortil hun svarer: “det gør jeg da også”. Det oplever jeg rigtig tit. Kvinder der har styr på rigtig mange til i livet, styr på mad, børn, arbejde, fritidsliv og meget andet, men ikke kontakt til deres egen vejrtrækning. Jeg behandler videre og kommer godt rundt på hendes krop. Jeg laver nogle dybe tryk, som vil være smertefulde for de fleste, men kvinden mærker ingen ting, hvilket for mig er et tydeligt tegn på hun ikke har kontakt med sin krop. Efter ca. 10 minutter beder hun mig om at stoppe behandlingen. Det gør jeg selvfølgelig, men jeg holder stadig en hånd på maven af hende. Hun fortæller at hun nu kan mærke restløsheden i sin krop og det kan hun ikke lide, derfor vil hun stoppe behandlingen. Jeg opfordrer hende til at blive liggende lidt og mærke restløsheden mens hun fokuserer på sin vejrtrækning. Hun accepterer og efter et par minutter begynder tårene at trille. “Jeg bliver aldrig god nok”, græder hun. Dér, lige dér, begynder hendes krop at slappe af. Kvinden oplever at få kontakt til den følelse der ligger under restløsheden, den følelse der skræmmer hende og får hende til at være igang hele tiden fra hun står op til hun går i seng. Jeg får lov til at behandle videre og får arbejdet med hendes vejrtrækningsmuskler, så der bliver plads til at hun kan få lidt mere luft. Hun ved godt hun er god nok, med sit hoved, hun ved godt hun er en god mor, hendes hjem er pænt og hun er god til sit arbejde. Hendes krop fortæller hende bare noget andet. Den fortæller, hvis du sætter dig ned og slapper af så er du kke god nok. Det fortæller den ved at give ubehag, som er så ubehageligt at hun har været bange for hvad det handlede om, og derfor ikke har givet sig selv lov til at sætte sig ned og mærke ind i det. 

Efter behandlingen er hun lettet og træt. Vi aftaler at hun indtil næste behandling skal have fokus på, at sætte sig ned 3 gange om dagen i 5 minutter og trække vejret. Bare være, sidde og mærke. Ikke andet. Bare være.

Det er ikke et enestående eksempel, rigtig mange af de kvinder jeg møder i min klinik har svært ved at mærke deres krop og derved også mærke hvad de har behov for. Jeg starter med vejrtrækningen, for når du giver dig tid til at trække vejret, dybt og flere gange, så sker der noget. Du får en mulighed for at sidde med dig selv. Sidde og mærke efter, er det det rigtige jeg laver lige nu? Har jeg brug for en pause? Trænger jeg til frisk luft? Eller noget helt fjerde. 

Jeg har selv haft rigtig svært ved at trække vejret. Jeg har syntes det var ineffektivt og lidt spild af tid, sådan at tage pauser i løbet af dagen. Sådan får jeg det stadig i perioder, især hvis jeg har for meget om ørene, når jeg føler at hele ansvaret ligger hos mig, når jeg har for mange aftaler i kalenderen osv. Altså der hvor jeg har allermest brug for at mærke ind i mig, mærke min krop, der undgår jeg det mest. Derfor sætter jeg det i system i de perioder. Jeg aftaler med mig selv præcis hvornår jeg skal tage de pauser. jeg gør det når jeg har afleveret min søn i skole, inden jeg spiser frokost, når jeg kommer hjem fra arbejde og efter aftensmaden. Hvis jeg ikke kan overholde den aftale med mig selv, så ved jeg, at det er et tydeligt tegn på, at jeg skal kigge grundigt på hvad der skal sorteres fra i min kalender, så jeg har tid til at trække vejret og mærke hvad der er på spil i mig.

Hvordan passer du på dig selv? Er der noget du er bange for at mærke i din krop?

OM SISSE

Kender du følelsen af, at din krop ikke altid samarbejder med dig som du ønsker det? Det kan være du oplever en specifik smerte, uro i kroppen, har svært ved at sove el.lign. Det kan altsammen være et tegn på en ubalance i kroppen som kropsterapi kan hjælpe med. En kropsterapeutisk behandling sætter med pulserende, dybdegående massage gang i din krop, så kroppen bliver løsnet op og du får mulighed for at slippe uhensigtsmæssige spændinger og udskille affaldsstoffer. Som Totum kropsterapeut arbejder Sisse med kroppen som en helhed, så du vil opleve at en behandling kommer hele kroppen igennem. Sisse arbejder med forskellige greb, teknikker og kroppens energisystem samt akupressur og zonepunkter. Samtidig guider Sisse dig i en god og dyb vejrtrækning, som hjælper dig til at slippe fastlåste spændinger i din krop.

FØLG SISSE