Vi ved godt, at der er sukker i slik, kage, sodavand, chokolade og energidrikke mv.

Men vidste du, at der findes over 30 forskellige navne på sukker?

Ahornsirup, Aspartam, Agavesirup, Dextrin, Bygmalt, Dextrose, Daddelsirup, Mannitol, Maltodextrin, Flormelis, Maltose, Farin, Sorbitol, Honning,   Stivelsessirup, Kokossukker,  Sucrose, Malt,  Xylitol  Majssirup, Polydextose, Puddersukker, Frugtjuicekoncentrat, Melasse ,Laktose, Rørsukker og  High Fructose Corn Syrup er bare nogle eksempler på alle de navne, sukker skjules under i varedeklarationerne, så det kan derfor være overordentligt svært at gennemskue hvor lidt og meget sukker, et produkt indeholder.

Og netop derfor kan det også være rigtig svært at slippe af med sin sukkertrang eller sukkerafhængighed.

For hvor skal man starte når stort set alt fra makrel på dåse til tandpasta indeholder sukker? 

Det er ikke dig..det er sukkeret.

Når man spiser sukker eller meget sukkerholdige fødevarer frigiver kroppen belønningsstoffet dopamin (som er et hormon). Dopamin virker både angstdæmpende og smertestillende, men også afhængighedsskabende, og kan derfor skabe en usund afhængighed, da det jo kan være en dejlig nydelse og følelse i kroppen at spise en marsbar eller en kage.

Så i virkeligheden har sukkertrang eller sukkerafhængighed ikke noget med dig at gøre, men er en helt naturlig biokemisk reaktion i din krop.

Nogle forskere mener, at sukkerafhængighed kan sidestilles med afhængighed af cigaretter, alkohol og hårde stoffer, da kroppen også her, udskiller Dopamin, samt et andet stof, Serotonin, der giver en følelse af velvære og tilfredshed i kroppen. Andre forskere er uenige i dette, da de ikke mener at forsøget (udført med mus) kan direkte sammenlignes med mennesker, på trods af, at der faktisk udføres masser af forsøg med mus, hvor resultaterne sammenlignes og overføres til mennesker.

Uanset forskernes uenighed, så kender alle vist følelsen af, at ”crave” sukker eller kage eller at det kan være svært at lade være med at spise HELE slikposen, lørdag aften, for man har hele tiden lyst til mere.

Hvad kan du så gøre ved sukkertrangen?

Der findes, så vidt vides, ikke nogen endegyldig eller færdigsyet opskrift på, hvad der kan få os til at slippe eller skære ned på sukkeret, men her får du nogle gode råd, og så kan du jo mærke efter hos dig selv, hvad mon der kunne være den mest rigtige løsning for dig.

  • Hold blodsukkeret stabilt. Spis 3 hovedmåltider og 1-2 små måltider om dagen. Når blodsukkeret er ustabilt vil kroppen have sukker og mere sukker gør blodsukkeret mere ustabilt – og så er du inde i en ond cirkel. Så spis masser af frugt og grønt, magert kød, æg, bælgfrugter og linser, fuldkorn, sunde fedstoffer som avokado, fede fisk, nødder og kerner. Er du mæt og tilpas og fyldt op af gode og sunde sager, vil der ikke være ligeså stor trang til sukkeret.
  • Dyrk motion. Motion frigiver stofferne endorfiner og dopamin, ligesom sukkeret gør det, og mindsker derfor trangen til sukker.
  • Spis naturligt søde ting som bær, frugt, rød peber. Det tager den søde trang og giver samtidig fibre, vitaminer og mineraler til kroppen.Spis gerne det søde til sidst, efter måltidet, som en lækker sund dessert.
  • Grøn the, lakridsrodsthe og kanel sænker naturligt blodsukkeret og kan hjælpe med at fastholde de gode vaner.
  • Mærk efter om du i virkeligheden dulmer eller bedøver dine følelser med sukker. Er du i virkeligheden ked af det, trist, stresset, udkørt, træt eller andet? Det kan være svært at få bugt med sukkertrangen, hvis kroppens behov ikke er opfyldt eller overhøres, så prøv at mærke efter, om det i virkeligheden er noget andet du har lyst til/behov for.
  • Det kan være svært og tage tid, at ændre vaner, så fortvivl ikke, hvis det ikke lykkedes lige med det samme. En vane skal gentages om og om igen, til den til sidst har erstattet den gamle vane, så fortvivl ikke, det er ikke dig der gør noget forkert.
  • Tag en ”kold tyrker”. Smid alt du har i huset, eller aftal med din familie, hvordan I gør det bedst. Det kan være benhårdt, men kan være en god måde at slippe sukkeret. Hvert år i januar måned, er jeg selv ”sukkerfri” og det er lidt svært de første par dage, lige efter december måned, men efter en uge så er det helt naturligt at sige nej til slik, kage og chokolade og sodavand. Og så kan jeg sagtens styre trangen og behovet når vi når februar og fastholde mine gode sukkervaner, men om det virker for alle, ved jeg ikke.
  • Forskerne er (også) uenige om, hvorvidt der opstår abstinenser hos mennesker, der kvitter sukkeret. I 2016 skrev jeg en eksamensopgave om sukker, og fik 15 kvinder til at kvitte sukkeret i en måned og udfylde diverse skemaer omkring før/efter-reaktioner. Og ALLE oplevede en eller anden form for ubehag inden for første 2 uger, i form af hovedpine, træthed eller lign. Men de oplevede også, at de efter noget tid, fik mere energi, sov bedre, fik mindre eller slet ingen hovedpine, fik bedre fordøjelse og flere tabte sig endda nogle kilo i løbet af måneden. Så helt uofficielt vil jeg personligt konkludere, at sukkerstop kan give nogle former for ubehag, men det er helt normalt og forsvinder igen.

OM RIKKE

Rikke er uddannet Kostvejleder, Ernæringsterapeut og Naturpath IBM. Siden 2012 har hun uddannet sig inden for kost, ernæring og sundhed. Se mere om Rikke og de forløb hun udbyder her

Måden vi spiser, tænker og agerer på, har stor indflydelse om vi forbliver syge eller mindre syge, og med den rette støtteterapi i form af mad, drikke, urter, tilskud, motion, søvn, væske osv. er vi i stand til at forblive så sunde og raske som overhoved muligt. Jeg har specialiseret mig indenfor, at lokalisere og forbedre de dybereliggende årsager til vores sygdomsbillede og hvordan man  bedst muligt støtter og hjælper kroppen tilbage den sundeste helbredsmæssige tilstand, der er muligt. Rikke Petersen

FØLG RIKKE

INSTAGRAM FACEBOOK E-MAIL