Søvn påvirker, blandt andet, vores humør og vores evne til at træffe beslutninger og vores vægt. Når vi har sovet dårligt og træls, kan det være svært at komme igennem dagen, man er lidt mere træt og sur og har sværere ved at have overskud og takle udfordringer.

Studier har vist, at 6 timer søvn eller mindre, øger kroppen produktionen af sult-hormonet ghrelin og mindsker produktionen af mæthedshormonet leptin.

Du vil derfor have større tendens til at spise mere og spise flere “usunde” ting (og tage på i vægt), hvis du har sovet for lidt.

Når vi har sovet dejligt er vi (som udgangspunkt) mere friske og glade og tager livet lidt lettere. 

Det er jo heller ikke for sjov, at man i nogle lande bruger mangel på søvn som torturredskab, til at knække mennesker psykisk. Og prøv at spørge en småbørnsmor, der ikke har sovet optimalt i 2 måneder, hvor meget overskud hun har i hverdagen.

For 70-80 år siden, troede man, at hjernen var ”død” under søvnen. At kun de nødvendige funktioner, som åndedræt og hjerteslag, fungerede, resten var i en slags dvale. I dag ved man, at der foregår mange vigtige ting i vores hjerner, når vi sover, der har stor betydning for vores krop, hormonsystem, nervesystem osv.

Søvn er godt – meget søvn er ikke nødvendigvis meget godt.  Man bliver ikke nødvendigvis mere udhvilet fordi man sover mere. Behov for søvn er meget individuelt og forskelligt fra person til person og her skelner man også imellem hvor gammel man er:

  • Nyfødte sover ca. 16-20 timer i døgnet.
  • Store børn sover ca. 9-10 timer i døgnet.
  • Teenagere sover ca. 8-9 timer.
  • Den Unge og voksne sover ca. 7 timer
  • Ældre (50+) sover oftest mindre end 7 timer, men tager oftere middagslur.

(Kilde: Søvn af Jes Gerlach)

Det er vigtigt at få den optimale søvn vi har brug for, hver dag. Især børn og unge der udvikler både deres krop og hjerne, men også voksne der lever en travl hverdag har brug for at sove, for at kroppen kan regenerere, rydde op, smide ud og lade op til en ny dag.

Det er mindst ligeså vigtigt hvordan vi sover, altså kvaliteten af den søvn vi får.

Du kan sagtens sove få timer og være frisk og udhvilet eller sove mange timer og vågne og træt og sløv.  Kvaliteten af søvnen er vigtigere end antal timer vi sover. 

Naturen har indrettes vores krop sådan, at den nok skal sikre, at vi får den søvn vi har brug for, hvis altså vi husker at lade være med at spolere vores søvn og døgnrytme på forskellig vis. Mere om det senere.

Der er, rigtig mange ting, du selv kan gøre for at få en god nattesøvn og vågne frisk og veludhvilet.  Du behøver ikke gøre ALLE tingene, men bare være opmærksom på, at små ændringer, kan gøre en stor forskel på din søvn og krops naturlige vægtbalance:

  • Gå i seng og stå op på nogenlunde samme tidspunkt hver dag – også i weekenden.
  • Drik ikke alkohol, kaffe, grøn the, cola og sukkerholdige drikke mindst en time før sengetid.
  • Drik i stedet vand, kamillethe eller urtethe med beroligende urter. 
  • Sluk for TV, Telefon, IPad, computer ca. 30-60 min før sengetid.  Det ”blå lys” forstyrrer de naturlige ”trætheds-hormoner”
  • Læs en bog, mediter, lav nogle yoga-øvelser, luk øjnene og træk vejret helt ned i maven.
  • Spis ikke store måltider sent om aftenen. Kroppen har brug for at geare ned og slappe af, ikke at fordøje store portioner mad.   
  • Sluk alt lys og elektronik i soveværelset. Brug evt. et alm. vækkeur på batteri eller strøm, og put mobilen i en stråle-pose (kan købes på nettet). 
  • Brug mørklægningsgardiner eller alternativt brug en sovemaske (ligesom dem på film)
  • Få frisk luft hver dag. Gå en tur, cykel på arbejdet eller løb rundt om huset nogle gange. Alt tæller. Frisk luft ilter kroppen og bevægelserne gør kroppen naturlig træt.

OM RIKKE

Rikke er uddannet Kostvejleder, Ernæringsterapeut og Naturpath IBM. Siden 2012 har hun uddannet sig inden for kost, ernæring og sundhed. Se mere om Rikke og de forløb hun udbyder her

Måden vi spiser, tænker og agerer på, har stor indflydelse om vi forbliver syge eller mindre syge, og med den rette støtteterapi i form af mad, drikke, urter, tilskud, motion, søvn, væske osv. er vi i stand til at forblive så sunde og raske som overhoved muligt. Jeg har specialiseret mig indenfor, at lokalisere og forbedre de dybereliggende årsager til vores sygdomsbillede og hvordan man  bedst muligt støtter og hjælper kroppen tilbage den sundeste helbredsmæssige tilstand, der er muligt. Rikke Petersen

FØLG RIKKE