Jeg må lige advare dig – denne her artikel er lidt nørdet. Men det er lidt svært at skrive om inflammation, anti-oxidanter og ORAC-værdier, uden at det bliver en smule teknisk – men jeg har forsøgt at gøre det så nemt som muligt, for der er faktisk noget om, at Superfood-fødevarer er særligt sunde – men altså kun hvis de ikke er ”sovset ind” i alt muligt ikke særlig sundt – så lad mig lige forklare..

“Superfood” bliver tit beskrevet som værende de mest optimale fødevarer (food) at indtage i forbindelse med inflammation og de sygdomme og gener der følger med inflammation, herunder oxidation og celleskader. Når vi udsættes for eks. Forurening, dårlig kost, hårdt fysisk arbejde, rygning, alkohol osv. Danner kroppen noget der kaldes ”Frie Radikaler” og det eneste kendte middel mod Frie Radikaler er Anti-oxidanter. Og en fødevare med et særlig højt indhold af anti-oxidanter kaldes mange steder SuperFoods.

Superfood er desværre OGSÅ efterhånden et ret så udvandet og misforstået ord der bliver brugt i flæng, for at beskrive eller overdrive en fødevares mere eller mindre helbreds-forbedrende egenskaber.  Ordet ”Superfood” er ikke et kvalitet-stempel i sig selv, men nogle producenter smider lige ordet ”Superfood” på emballagen, fordi de måske har puttet et par blåbær i granolaen (som så samtidig er fuld af sukker)

Det er derfor helt forståeligt at det kan være svært at finde rundt i, hvad der egentlig er ”rigtig” superfood og hvad der ikke er.

Rigtig superfood er en fødevare (primært frugt og grønt og nødder, der har høje ORAC-værdier (vi kommer til ORAC-værdierne) og derfor anses for at være særligt sunde (og modstandsdygtige overfor blandt andet Inflammation) men hvordan ved man så, hvilke nogle fødevarer der er særligt sunde??

Det ved man, fordi der findes en særlig anerkendt målemetode, der kategoriserer de forskellige fødevarer, alt efter indholdet af deres anti-oxidant-effekt. Fødevarerne opdeles i det der kaldes ORAC-værdier: 

ORAC står for Oxygen Radical Absorption Capasity og betyder på dansk, hvor stor en koncentration af anti-oxidant en fødevarer indeholder. Hele ORAC-rapporten kan findes på nettet (hvis du googler ORAC + Wu et al, så skulle den gerne komme frem) hvis du vil nørde helt ned i detaljerne

Superfood er altså de fødevarer, der har et højt indhold af anti-oxidanter – her kan du set uddrag.

Udvalgte fødevarer:       ORAC-værdier:

Acai bær                 102700 enheder
Granatæbler                  4479 enheder
Brombær             5905 enheder
Blåbær (rå)            4669 enheder
Blommer              7581 enheder
Gurkemejepulver 127068 enheder
Ingefærrod / Pulver       14840 / 39041 enheder

Der bliver forsket enormt meget i anti-oxidanters virkning og indflydelse på mange forskellige sygdomme og ubalancer. Anti-oxidanter, som jo findes lige foran vores næser, i vores daglige kost, er nemlig super vigtige brikker til i at forstå hvordan og hvorfor vi holder os bedst muligt sunde og raske. 

Derfor er det sååå vigtigt at vores daglige kost indeholder masser af frugt og grønt, nødder og kerner, men også grøn the, mindre stress, mere søvn, mere vand og let motion, som også har en positiv effekt på inflammation og en sundere krop. Start evt. med denne her lækre (anti-inflammatoriske) smoothie som du får sammen med denne her artikel.  Find også flere opskrifter på min hjemmeside www.rikkepetersen.dk. Du kan også finde min e-bog om Inflammation (den hedder ”Spis dig fra Inflammation”) og giver dig masser af vigtige redskaber til hvad du selv kan gøre mod inflammation i kroppen. Du finder bogen HER


OM RIKKE

Rikke er uddannet Kostvejleder, Ernæringsterapeut og Naturpath IBM. Siden 2012 har hun uddannet sig inden for kost, ernæring og sundhed. Se mere om Rikke og de forløb hun udbyder her

Måden vi spiser, tænker og agerer på, har stor indflydelse om vi forbliver syge eller mindre syge, og med den rette støtteterapi i form af mad, drikke, urter, tilskud, motion, søvn, væske osv. er vi i stand til at forblive så sunde og raske som overhoved muligt. Jeg har specialiseret mig indenfor, at lokalisere og forbedre de dybereliggende årsager til vores sygdomsbillede og hvordan man  bedst muligt støtter og hjælper kroppen tilbage den sundeste helbredsmæssige tilstand, der er muligt. Rikke Petersen

FØLG RIKKE

INSTAGRAM FACEBOOK E-MAIL