Kender du det, at du føler en ugidelig dvaskhed, hvor du ikke kan tage dig sammen til at gøre noget? Har en følelse af at have bly i benene og mangler energi til at træffe de sundere valg og slet ikke orker at træne?

Men hvad er det der gør, at vi bliver trætte og oplever nogle af ovennævnte symptomer?

Det er der mange grunde til. 

Træthed skal ses om et tegn på at ikke alt er som det skal være. Der er mange årsager til træthed og det er derfor vigtigt at få undersøgt hvorfor man er træt. 

Der er forskellige opmærksomhedspunkter i forbindelse med træthed. Der kan ligge en sygdom bag, som gør at man bliver træt.  Det kan fx være blodmangel, tarmsygdomme som nedsætter næringsoptagelse. Andre årsager kan også være forskellige infektionssygdomme. I alle tilfælde af træthed er det vigtigt at opsøge læge. 

Når lægen er opsøgt og der ikke er sygdom eller infektion tilstede, hvad kan du så selv gøre for at komme trætheden til livs.

Vores krop har godt at sove 7-9 timer sammenhængende i et mørkt rum. Søvnen er livsvigtig og en vigtig forudsætning et godt helbred, fysisk og psykisk velvære. Indarbejd en fast rytme med søvnen. Kroppen vænner sig hurtigt til det nye.  

Stress er også en faktor der spiller ind i træthed. En stresset krop arbejder højtryk og bruger derfor de livsvigtige vitaminer og mineraler kroppen eller skal bruge til at holde sig i gang. På den måde bliver kroppen træt og har svært ved at fungere optimal. Energien forsvinder. Fokus her skal være at få kigget på om der er mulighed for at ændre på tingene.  Søg hjælp hvis det er nødvendigt. 

Træthed kan også være et daglig indtag af sukker, alkohol, energidrikke eller kaffe.  Den energi der kommer med sukker er meget kortvarig og hurtigt falder energien igen. 

Motion er også et godt indspark til at komme trætheden til livs. Motion handler ikke om at løbe et halvmarathon om ugen eller lave extrem sport, men om at komme ud og gå en tur hver dag på en halv times tid, for at får frisk luft og bliver blæst igennem (specielt i øjeblikket). Det er godt for både stressniveau, men også for søvnen.  

Vores mad har selvfølgelig også stor indflydelse på vores træthed. Får kroppen ikke de byggesten der skal til for at den kan opretholde en god form, bruger kroppen af de næringsstoffer der er tilgængelig og på den måde tømmes vi for energi. 

Masser af grønsager, drik masser af vand, spiser fiberrigt, fuldkornsprodukter og få det rigtige fedt er gode råd til at opretholde kroppens energi. 

Et stærkt vitamin- og mineralpræparat kan være en hjælpe i en månedstid. Hvis ikke trætheden forsvinder, kan en biopat/naturopath hjælpe med at finde andre bagom liggende årsager og behandle derefter.

OM JETTE

Jette er uddannet Naturopath i biologisk medicin, Zoneterapeut, NLP coach og Øreakupunktør. Efter selv at have mærket hvad vitaminer, mineraler, fedtsyrer og generelle kostændringer har gjort for hende, har hun valgt at give andre samme mulighed for at få et bedre liv. Et liv uden træthed, stress og dårlig fordøjelse.

Se mere om Jette og hvad hun tilbyder her

FØLG JETTE